8توصيه مهم براي پيشگيري از پوکي استخوان و شکستگي هاي ناشي از آن


 






 
با وجودي که ما نمي توانيم تمام عواملي را که منجر به بروز پوکي استخوان و شکستگي هاي ناشي از آن مي شوند را کنترل کنيم، اما مي توانيم با رعايت برخي نکات به تقويت استخوان ها و حفاظت از آنها کمک کنيم.
براي اين منظور متخصصان در گزارش 2008 مرکز سلامت زنان هاروارد، 8توصيه زير را ارائه کرده اند.

نخست:
 

اين که بهتر است از مواد مغذي و مهم استفاده شود. براي اين منظور بايد رژيم هاي غذايي سالم که تامين کننده مواد مغذي چون پتاسيم، منيزيم، فسفر، کلسيم و ويتامين D هستند، به کار گرفته شوند.

توصيه دوم:
 

توصيه دوم ورزش کردن است. در اکثر روزها حداقل 30 دقيقه را به انجام فعاليت هاي ورزشي تقويت استخوان اختصاص دهيد. اين فعاليت ها شامل ورزش هاي تحمل وزن همانند دويدن يا پياده روي سريع و ورزش هاي استقامتي هستند.

نکته سوم:
 

توصيه سوم اين است که به هيچ وجه سيگار نکشيد. فرآيند تخريب استخوان در افراد سيگاري بسيار سريع تر صورت مي گيرد و ميزان شکستگي در اين افراد بالاتر است.

چهارمين توصيه:
 

چهارمين توصيه متخصصان اين است که انجام آزمايشات و کنترل هاي دوره اي را فراموش نکنيد. يکي از اين آزمايش ها سنجش تراکم ماده معدني استخوان (BMD) در آغاز سن 65 سالگي است. اين تست براي افرادي که داراي سابقه بيماري هاي خاص يا مصرف کننده داروهايي هستند که خطر شکستگي را افزايش مي دهند، بايد در سنين پايين تر انجام شود.

راهکار پنجم:
 

راهکار پنجم اين است که از داروهاي محافظت کننده استخوان استفاده کنيد. زناني که در سنين پس از يائسگي قرار دارند و در گذشته داراي شکستگي استخوان بوده اند بايد از داروهاي پيشگيري کننده پوکي استخوان استفاده کنند.

نکته ششم:
 

به عنوان نکته ششم که از اهميت خاصي نيز برخودار است توصيه مي شود که از افسردگي خود غافل نشويد.
پژوهشگران به تازگي به ارتباط بين افسردگي و کاهش تراکم استخواني دست يافته اند.

هفتمين توصيه:
 

هفتمين توصيه نگهداشتن وزن در حالت سلامتي است. وزن پايين تر از 127 پوند يا داشتن توده بدني زير 21 عامل خاطر ساز براي پوکي استخوان محسوب مي شود. از دست دادن وزن در دوران يائسگي احتمال کاهش توده استخوان را افزايش مي دهد. از مصرف غذاهايي که از نظر کالري در حد بسيار پاييني هستند يا از غذاهايي که فاقد همه گروههاي غذايي است، اجتناب کنيد.

توصيه آخر:
 

توصيه آخر: اين که حتي الامکان از زمين خوردن اجتناب کنيد. با احتياط وبه آرامي گام برداريد. از روشنايي راه پله ها و مدخل ورودي ساختمان ها اطمينان حاصل کنيد. به منظور تعادل و جلوگيري از سرخوردن در حمام از دست گيره هايي که در وان يا در کنار دوش نصب شده اند، استفاده کنيد.
منبع:مجله راه کمال شماره 27